Naar inhoud

Hoe gebruik ik sociale media voor mijn zaak?

Leestijd: 7 minuten — Geactualiseerd op 29 juni 2022

In het kort

Sociale media maken deel uit van ons dagelijks leven en zijn bijna onmisbaar geworden om mezelf bekend te maken, mijn producten en/of diensten te promoten, mijn netwerk uit te breiden, mijn doelgroep te bereiken en loyaliteit op te bouwen.

Ik kies de kanalen die aangepast zijn aan mijn doelstellingen en doelgroep.

Ik pas de inhoud aan aan de manier waarop elk mediakanaal werkt.

Regelmatig posten is niet genoeg, ik onderhoud en ontwikkel mijn accounts/ pagina’s om mijn zichtbaarheid op de gekozen kanalen te maximaliseren.

5 goede redenen om sociale netwerken te gebruiken

  1. Mijn bekendheid uitbreiden: mijn bedrijf, mijn producten en/of diensten voorstellen, mezelf bekendmaken en in de kijker zetten.
  2. Prospectie van nieuwe klanten: nieuwe mogelijke klanten bereiken en mijn producten en/of diensten aan hen voorstellen.
  3. Een community opbouwen en behouden: vragen beantwoorden, wedstrijden of speciale acties organiseren, mijn (nieuwe) producten en/of diensten presenteren, ideeën en inspiratie delen. Mijn berichten moeten niet alleen promotioneel zijn, maar ik moet vooral verrijkende inhoud bieden om mijn volgers te blijven boeien en dus te behouden.
  4. Meer verkeer naar mijn website: nieuwe bezoekers naar mijn site brengen, wat de ranking in zoekmachines (indirect) helpt te verbeteren.
  5. De concurrentie in het oog houden: kijken naar wat mijn concurrenten doen op sociale media om inspiratie op te doen of juist dingen te identificeren die niet bij mij passen. Zo ontwikkel ik mijn eigen online strategie.

Met welke sociale media kanalen ga ik van start?

  • Op alle sociale netwerken tegelijkertijd aan de slag gaan is tijdrovend en niet per se nuttig: het is beter om één goed onderhouden account te hebben dan meerdere verwaarloosde.
  • Ik hou rekening met mijn vaardigheden en de tijd die ik eraan kan besteden (vooral of ik het alleen aankan of dat ik door iemand kan worden geholpen).
  • Ik kies de sociale netwerken waar ik aanwezig wil zijn op basis van mijn doelstellingen en mijn doelgroep.
  • Elk netwerk werkt anders, ik pas mijn inhoud aan om meer kans te hebben de mensen te bereiken die ik wil.

Facebook

Facebook is het populairste medium ter wereld. Als mijn zaak, ongeacht mijn sector, consumentgericht is en ik een breed publiek wil bereiken (leeftijdsgroep of sociale categorie), is Facebook iets voor mij.

  • Ik gebruik het om volgers en geïnteresseerden aan te trekken en te behouden door mijn nieuwe producten of diensten, nieuws, evenementen en promotiecampagnes te delen. Ik ben van plan om een paar keer per week te posten met relevante inhoud.
  • Facebook is een vriendelijk en onderhoudend netwerk. De inhoud roept emoties op, creativiteit en humor. Ik kan tips delen of "achter de schermen- video's” om boeiende interacties met mijn gemeenschap te creëren.
  • Facebook brengt alle generaties (tussen 18 en 60 jaar oud) samen. 50% van de actieve gebruikers is tussen 25 en 44 jaar oud.
  • Facebook heeft meerdere functies die ik kan benutten: bedrijfspagina, groep, messenger, verhalen, marktplaats, evenementen, foto's, video's, publicaties of gesponsorde advertenties.

Instagram

Als mijn producten en/of diensten het verdienen om visueel gepromoot te worden, dan is Instagram een must! Dit netwerk is ideaal om te communiceren als ik op het gebied van mode, schoonheid, gastronomie, kunst, toerisme, decoratie of fitness actief ben. Het is ook de plaats bij uitstek voor influencers.

  • Op Instagram gebruik ik mooie foto's en goed omkaderde video's die mijn zaak laten zien. Ik moet regelmatig berichten plaatsen (meer dan op Facebook bijvoorbeeld).
  • Instagram is een overwegend vrouwelijk en relatief jong platform waar 18 tot 24-jarigen het meest vertegenwoordigd zijn.
  • Het platform stelt me in staat een hechte band met mijn volgers te creëren en op een spontane en zeer persoonlijke manier met hen in interactie te treden. Ik deel momenten uit het leven van mijn zaak in een verhaal of in de vorm van een korte video (evenementen, werkplekken, dagelijks leven in mijn zaak, enz.).
  • Ik kan ook direct verkopen via de Instagram-winkel.

LinkedIn

LinkedIn laat mij toe om mijn professioneel netwerk te ontwikkelen en mijn adresboek vrij snel uit te breiden. Het is een onmisbaar platform voor elke professional die partners of klanten wil vinden, werknemers wil aanwerven, enz.

  • Op LinkedIn deel ik mijn nieuws, perspublicaties, vacatures, evenementen, studies, getuigenissen van klanten en inspirerende video's. De inhoud is formeler dan op Facebook en Instagram.
  • Tip: als ik mijn zichtbaarheid op LinkedIn wil ontwikkelen, moeten de publicaties die ik deel van kwaliteit zijn, toegevoegde waarde hebben en oplossingen, antwoorden of nieuwe kennis brengen aan mijn netwerk. Ik moet ook actief en reactief zijn (commentaar, antwoorden op berichten, reacties op publicaties, enz.).

YouTube

Video's zijn waarschijnlijk de toekomst van marketing. Het promoten van een zaak via YouTube is mogelijk voor elk type bedrijf en sector.

  • Ik kan YouTube gebruiken om mijn producten voor te stellen, tutorials te maken, interviews af te nemen, advies te geven ... Ik kan een YouTube-kanaal maken dat de inhoud van al mijn video’s verzamelt en mijn abonnees toestaan om mij te volgen.
  • De overgrote meerderheid van de gebruikers is tussen 25 en 35 jaar oud.
  • Pas op, actief zijn op YouTube is geen gemakkelijke taak: filmen, video’s bewerken, abonnees werven en het aantal views verhogen: het kost tijd, werk en specifieke vaardigheden!

TikTok

TikTok is een trendy sociaal netwerk met bijna 800 miljoen gebruikers per maand. Het is een netwerk voor het delen van korte, speelse video's, vergezeld van leuke muziek. Het is interessant om TikTok te gebruiken om mijn activiteit visueel in de verf te zetten, vooral met het oog op het bereiken van een jong publiek.

  • De gemiddelde leeftijd van de gebruikers is jonger dan 25 jaar, maar het netwerk stelt zich geleidelijk open voor een ouder publiek.
  • Om door te breken op TikTok moet je de ‘codes’ beheersen en de tijd hebben om de trends, die van week tot week veranderen, voortdurend te volgen. Ik moet creatief zijn door verrassende uitdagingen voor te stellen of door gebruik te maken van influencers.

Pinterest

Pinterest is ideaal voor mijn zaak als mijn activiteit visueel en/of creatief is. Dit platform brengt afbeeldingen, foto's en andere visuals samen die ook op Google zeer goed worden gerefereerd. Gebruikers kunnen ze opslaan als 'pins' en ze organiseren in inspiratieborden.

  • Als ik in de bloemen-, kappers-, interieur- of kookbranche zit, kan ik Pinterest gebruiken om mijn producten en/of diensten te laten zien, zichtbaarheid te krijgen, maar ook om trends te volgen en inspiratie op te doen.
  • Het is een bijzonder vrouwelijk netwerk.

Hoe word ik zichtbaar op sociale media?

Zodra ik het ideale netwerk, of meerdere netwerken, voor mijn zaak en mijn activiteit heb geïdentificeerd, moet ik de juiste stappen ondernemen:

  • Een visuele identiteit voor mijn zaak creëren. Dit moet mijn zaak, mijn waarden en mijn visie weerspiegelen. Het is opgebouwd uit verschillende elementen: logo, typografie, kleuren, pictogrammen en iconen. Het moet de consument in staat stellen te begrijpen wie ik ben, wat ik doe en mij vervolgens te herkennen.
  • Mijn accounts/pagina's ontwikkelen en ze regelmatig bijwerken. Bijvoorbeeld door de "About"-secties van mijn accounts goed in te vullen met een duidelijke en beknopte beschrijving van mijn zaak, mijn logo, mijn contactpersonen en mijn website-URL.
  • Regelmatig boeiende content publiceren en interactie hebben met mijn volgers op een manier die trouw blijft aan mijn identiteit en de boodschappen die ik wil overbrengen.
  • De tijdstippen kiezen waarop ik mijn doelpubliek het best kan bereiken.
  • Zoveel mogelijk gebruik maken van de mogelijkheden die sociale netwerken bieden (story, advertenties, hashtags, "call to action"-knoppen, enz.).
Terug naar het begin van de pagina