Naar inhoud

Veelgestelde vragen

  1. Wie komt in aanmerking voor een microkrediet van microStart?
  2. Ik wil graag opstarten als zelfstandige, maar mijn project staat nog niet helemaal op punt. Kunnen jullie mij daarmee ook helpen?
  3. Moet ik een business plan opstellen voordat ik een afspraak opneem met microStart?
  4. Kom ik ook in aanmerking als ik reeds een zaak of een VZW heb?
  5. Welke documenten heb ik nodig om een kredietaanvraag te kunnen doen?
  6. Ik sta ingeschreven in het negatieve luik van de Centrale bank van België: kan ik een microkrediet bij microStart opnemen?
  7. Hoelang duurt het voordat mijn microkrediet toegekend wordt?
  8. Kan microStart mij nog verder helpen wanneer het krediet is uitbetaald?
  9. Wat moet ik doen als ik problemen heb om mijn microkrediet af te lossen?
  10. Wat moet ik doen als ik meer dan 15.000 euro nodig heb?

1. Wie komt in aanmerking voor een microkrediet van microStart?

Iedereen die op zoek is naar een krediet om een eigen zelfstandige activiteit op te starten of reeds zelfstandige is en over een financieringsbehoefte beschikt, maar hiervoor bij de klassieke financiële instellingen niet terecht kan, om welke reden dan ook.

2. Ik wil graag opstarten als zelfstandige, maar mijn project staat nog niet helemaal op punt. Kunnen jullie mij daarmee ook helpen?

Zeker. Naast de kredieten, tracht microStart ook gratis begeleiding te voorzien om hierbij te kunnen ondersteunen. Zo voorzien we collectieve cursussen, maar ook individuele ondersteuning bij de verdere ontwikkeling van je project. Dit kan zowel het opstellen van een financieel plan betreffen als bijvoorbeeld het bedenken van een strategie om (nieuwe) klanten te vinden.

Het is dus zeker geen probleem dat je een afspraak maakt als je ondernemingsplannen nog niet helemaal op punt staan. Wel kan je pas een kredietaanvraag doen, zodra het project volledig af is.

3. Moet ik een business plan opstellen voordat ik een afspraak opneem met microStart?

Nee, dat is niet verplicht. Wel heb je best reeds een concreet idee hebben van het financiële plaatje van de activiteit. Indien u er echter wel over één beschikt, is het natuurlijk wel steeds goed om dit bij de eerste afspraak reeds mee te brengen.

4. Kom ik ook in aanmerking als ik reeds een zaak of een VZW heb?

microStart doet meer dan enkel de ondersteuning van opstartende zelfstandigen. Ook als je reeds langer een zaak of een VZW hebt kan je bij ons terecht voor een microkrediet.

5. Welke documenten heb ik nodig om een kredietaanvraag te kunnen doen?

Bij een eerste afspraak vragen we je om minstens drie zaken mee te brengen: je identiteitskaart, je bankkaart en het kredietoverzicht van de Nationale Bank.

Echter, voor de kredietaanvraag zelf te doen hebben we nog enkele supplementaire zaken nodig. Zo dien je ons de bankuittreksels van de laatste drie maanden te bezorgen, evenals het bewijs van inkomen en de coördinaten van de borgsteller.

6. Ik sta ingeschreven in het negatieve luik van de Centrale bank van België: kan ik een microkrediet bij microStart opnemen?

Ja, op voorwaarde dat u dit open en transparant meedeelt aan uw adviseur. Deze zal samen met u uw persoonlijke situatie analyseren en met u de beste oplossingen zoeken om uw activiteit op te starten zonder een te hoog risico op een overmatige schuldenlast.

7. Hoelang duurt het voordat mijn microkrediet toegekend wordt?

Het hangt ervan af hoever u gevorderd bent in uw project. microStart probeert reactief te zijn om haar klanten zo goed mogelijk tevreden te stellen. Als uw dossier volledig is, duurt het ongeveer een week. Het geld wordt onmiddellijk na de ondertekening van de leningovereenkomst vrijgegeven. Als uw project goed gedefinieerd is bijvoorbeeld, of als u al als zelfstandige werkt en uw dossier volledig is en aanvaard wordt, kan het geld al tien dagen na uw eerste afspraak op uw bankrekening staan.

8. Kan microStart mij nog verder helpen wanneer het krediet is uitbetaald?

Ja, uiteraard. Als u van microStart een microkrediet hebt gekregen, hebt u gratis toegang tot een hele reeks diensten die u helpen bij het runnen van uw activiteit: individuele coaching, commerciële tips, marketing-, juridisch of financieel advies, ...

microStart organiseert ook opleidingen in kleine groepjes over verschillende thema’s doorheen het hele jaar.

9. Wat moet ik doen als ik problemen heb om mijn microkrediet af te lossen?

Indien u uitzonderlijk verwacht dat u een maandelijkse betaling niet zou kunnen doen, is het uiterst belangrijk om uw contactpersoon bij microStart hier direct van op te hoogte te brengen en dit niet te laten aanmodderen. Zo kunnen we samen op zoek naar een oplossing en vermijd je dat microStart verdere stappen moet zetten bij niet-betaling van een maandelijkse aflossing.

10. Wat moet ik doen als ik meer dan 15.000 euro nodig heb?

microStart werkt samen met verschillende cofinancieringsinstituten om individuen die behoefte hebben aan een groter krediet ook verder te kunnen helpen. Het is dus zeker mogelijk dat we je ook hierbij helpen. Voor meer details wat hieromtrent mogelijk is, maak je best een afspraak in het dichtstbijzijnde kantoor.