Naar inhoud

Hoe werk ik mijn ondernemersidee uit?

Leestijd: 5 minuten — Geactualiseerd op 12 juli 2022

In het kort

  • Als ik mijn idee om een zaak op te starten concreet wil maken, moet ik me goed voorbereiden. Voor ik begin, moet ik duidelijk weten wat ik verwacht van mezelf en van mijn zaak.
  • Het business model canvas (BMC) geeft me de mogelijkheid om de belangrijkste aspecten van mijn project in kaart te brengen en te analyseren, door mezelf de juiste vragen te stellen. Het BMC beschrijft hoe mijn zaak de noden van mijn klanten zal beantwoorden en hoe het geld zal verdienen.
  • Het BMC is handig tijdens mijn hele denkproces. Voor elk onderdeel van mijn project vat ik mijn ideeën en beslissingen samen door de vakken op het canvas in te vullen.

Mijn project en ik

Ik maak allereerst een stand van zaken op van mijn situatie, ik analyseer mijn project en ik maak een balans op van mijn troeven en moeilijkheden.

Over mezelf:

  • Wat is mijn motivatie en welke doelstellingen heb ik voor ogen? Wat betekent het voor mij om ondernemer te worden?
  • Wat zijn mijn vaardigheden en troeven?
  • Wat zijn mijn zwakke punten en beperkingen?
  • Wie ondersteunt mij in de verwezenlijking van mijn project?

Over mijn project:

  • Wat is mijn idee? Hoe is het tot stand gekomen?
  • Wil ik een zaak starten met een gereglementeerd beroep?
  • Welke vaardigheden zijn vereist?
  • Wat zijn de sterktes en zwaktes van mijn project?

Ik beschrijf vervolgens hoe ik op de noden van mijn klanten zal inspelen en hoe ik geld denk te verdienen. Dit is het economisch model van mijn zaak. Bij elke stap helpen bepaalde vragen mij om deze aspecten van mijn project te beschrijven.

  • In het midden van het canvas bevindt zich mijn idee en hoe ik denk een meerwaarde te bieden aan mijn klanten, alsook aan welk probleem ik een oplossing wens te bieden.
  • Aan de rechterkant van het canvas beschrijf ik mijn doelpubliek, de klanten die ik wens te bereiken, hoe ik met hen in contact zal komen en welke relatie ik met hen wil opbouwen. Ik leg ook uit hoe ik geld zal verdienen.
  • Aan de linkerkant van het canvas lijst ik op wat ik moet uitvoeren: wat ik nodig heb, wie ik nodig heb en welke middelen ik nodig heb om mijn product en/of dienst te kunnen aanbieden.

Stap 1: mijn klanten

Ik identificeer en analyseer mijn toekomstige klanten om hun noden te begrijpen.

  • Zijn mijn klanten particulieren of ondernemingen?
    • Indien mijn klanten particulieren zijn: wat is hun profiel? Waar wonen ze? Hoeveel verdienen ze?
    • Indien ik me tot professionele klanten richt: wie zijn ze exact?
  • Kunnen de klanten in groepen onderverdeeld worden volgens bepaalde gemeenschappelijke kenmerken?
  • Wat zijn hun noden en hun verwachtingen?
  • Hebben ze specifieke consumptiegewoonten?

Stap 2: mijn aanbod

  • Welke producten en/of diensten wil ik verkopen?
  • Wat zijn de voornaamste kenmerken van mijn aanbod: de kwaliteit, de optionele diensten, de eventuele garanties?
  • Beantwoordt mijn aanbod aan een bestaande behoefte/probleem of zal ze een nieuwe behoefte inlossen?
  • Hoe onderscheidt mijn aanbod zich van die van mijn concurrenten?

Stap 3: mijn distributie- en communicatiekanalen

Ik kies de distributie- en communicatiekanalen die aangepast zijn aan mijn klanten en aan mijn financiële middelen. Ik beschrijf hoe ik dit zal uitvoeren.

  • Waar en hoe zullen mijn klanten mijn product(en) en/of dienst(en) vinden?
  • Wordt mijn verkooppunt vast, mobiel of op afstand? Zal ik opslagruimte nodig hebben? Welk vervoermiddel zal hen verbinden?
  • Hoe zal ik mijn zaak promoten om me kenbaar te maken bij mijn klanten?

Stap 4: mijn relatie met mijn klanten

Ik denk na over de soort relaties die ik met mijn klanten zal opbouwen om mijn klantenbestand te behouden en te vergroten. Ik vergeet ook geen rekening te houden met de klantervaring.

  • Zal ik mijn klanten zelfbediening of een geautomatiseerde service aanbieden, of zal ik ze persoonlijk bedienen?
  • Hoe zal ik de dienst na verkoop verzekeren?
  • Zal ik zorgen voor klantenbinding (klantenkaart bijvoorbeeld)? De kwaliteit van de dienstverlening en de ontvangst van de klant zijn essentieel voor het fideliseren van klanten.
  • De mond-tot-mondreclame is heel belangrijk voor de verdere ontwikkeling van mijn zaak.

Stap 5: mijn inkomen

  • Wat zijn de inkomsten die mijn zaak genereert?
  • Welke realistische verkoopdoelstellingen bepaal ik voor mezelf?
  • Aan welke prijs zal ik mijn product(en) en/of dienst(en) verkopen?
  • Hoe en wanneer zullen mijn klanten betalen? Voor of na mijn eigen uitgaven?

Stap 6: mijn belangrijkste middelen

Ik denk na over alles wat ik nodig heb om mijn product(en) en/of dienst(en) aan te bieden aan mijn klanten. Zal ik de volgende zaken nodig hebben?

  • Een pand, specifiek materiaal, een voertuig, een website?
  • Een specifieke vergunning, een certificaat, bepaalde expertise?
  • Financiële middelen?

Stap 7: mijn belangrijkste activiteiten

Mijn kernactiviteiten zijn de activiteiten die ik zeker moet uitvoeren om mijn zaak te runnen. Ik kan me bijvoorbeeld inbeelden hoe een gewoonlijke week er zal uitzien in mijn zaak.

  • Gaat het om aankoop en verkoop, over aankoop van half afgewerkte producten, over aankoop van grondstoffen voor productie of samenstellingen, over e-commerce, over ontwerp, over een dienst?
  • Ik onderschat de tijd niet die ik zal investeren in het administratief beheer van mijn zaak en in het zoeken naar nieuwe klanten.

Stap 8: mijn belangrijkste partners

Mijn partners zullen me helpen bij de evolutie en de verbetering van mijn aanbod. Om mijn zaak uit te breiden, moet ik goed omringd zijn, en advies en begeleiding waarderen. Die kan ik krijgen van mijn leveranciers, mijn onderaannemers, mijn boekhouder, mijn sociaal secretariaat of van mijn (financiële) partners.

Stap 9: mijn kosten

Ik evalueer de kosten die essentieel zijn voor de goede werking van mijn zaak.

  • Welke kosten zijn essentieel?
  • Zijn het variabele of vaste kosten?
  • Welke middelen en welke activiteiten kosten het meest?

Ik kan nu een marktonderzoek doen om mijn markt beter te kennen en om mijn commerciële strategie te bepalen.

Goed om te weten

Terug naar het begin van de pagina